VOOR ‘T LIEVENHEERKE. R. SCHRIJVERS.

VOOR ‘T LIEVENHEERKE.
R. SCHRIJVERS.

Mijn Velm Mariabeelden, Christusbeelden
Hier van hout en daar van steen;
Gekapeld; in nisjes, op palen, ter hage
telkens, aan elke kluisstraat een.
En nimmer ben ik, knaap nog, koeien drijvend,
Bezwaard of licht naar ’t spel gespoed
Zo ’n beeld voorbijgegaan, gelopen,
Zonder even toch een groet.
Maar, zie ! ’t Lievenheerke dat het beeld der beelden :
Dien christus, enkle passen van thuis
In ’t geluw van twee verbroederde boomen„
Die armen, dat harte wijd open aan ’t kruis.
Lievenheerkesboomen, vereenzaamd, eenzelvig geboomte.,
Waarvan ik tot Leuven de eenzelvigheid zie,
Lievenheerke, ik wandelde opzettelijk heden
Om u hier te huldigen, thans op mijn knie.
Lievenheerke,
Die mij ’t leven gaaft en laat
En me afnaamt heel wat kwaad,
Wees gegroet !
Die me doorbrave ouders gaaft
En me immer vorstelijk voedt en laait,
Wees gegroet !
Lievenheerke,
Die me zien laat, horen, gaan
En recht op beide benen staan,
Wees gegroet!
Die me tal van vrienden schonkt
En allen vast aan ’t hart me klonkt,
Wees gegroet !
Lievenheerke,
Die me spreken, schrijven liet
En dichterdeuren openstiet,
Wees gegroet !
Die mijn voeten hebt geleid
Naar hoogte en verte niet verbeid,
Wees gegroet !
Lievenheerke,
Die in ’t duister telken stond
Een lichtende engel mijwaarts zondt,
Wees gegroet !
En zegen de mijnen, daarginds aan de beek,
Zegen mijn vrienden, de menschen van Velm„
Mij, uw rampzaligen dienaar, van streek
Mensontvluchtend vaak net als een schelm.
Lievenheerke,
Die het kruis, dat mij belast
Vrij lichter liet dan mij wel past,
Wees gegroet!
En zegen mijn vijanden, hoort Ge ‘t, ook hen,
Die, me vervolgend op iedere baan,
Vinnig, venijnig, met spijker en pen
Pijn en veel nadeel me hebben gedaan.

postkaart verstuurd 1905

Geef een reactie

